Kolizja z udziałem pojazdu uprzywilejowanego – co powinieneś wiedzieć?

cruiser-2361684_640

Pojazdy uprzywilejowane spotykamy na drodze praktycznie codziennie. Często dochodzi także do kolizji z ich udziałem. W ostatnim czasie, w mediach dużo mówi się o wypadkach w których uczestniczyły pojazdy rządowe, które są zaliczane do grona uprzywilejowanych. Warto wiedzieć jak w takiej sytuacji wygląda ustalanie odpowiedzialności.

Jak powszechnie wiadomo pojazdy uprzywilejowane to pogotowie, policja czy straż pożarna, ale także Inspekcja Transportu Drogowego czy Biuro Ochrony Rządu. Pojazdy te mają obowiązek wysyłania niebieskich sygnałów świetlnych i jednocześnie sygnałów dźwiękowych o zmiennym tonie, jadąc z włączonymi światłami mijania lub drogowymi. Także pojazdy poruszające się w kolumnie, jeśli na jej początku i końcu znajdują się pojazdy wysyłające dodatkowo czerwony sygnał świetlny, można zaliczyć do uprzywilejowanych.

Wyżej wymienione pojazdy mają prawo, przy zachowaniu szczególnej ostrożności , nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, zatrzymaniu i postoju. Nie muszą także kierować się zgodnie ze znakami i sygnałami drogowymi. Muszą jednak bezwzględnie stosować się do poleceń policjanta, jeśli w danym momencie kieruje on ruchem drogowym. W myśl art. 3 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym zachowanie szczególnej ostrożności oznacza unikanie wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę.

Według obowiązujących przepisów powinno się w miarę możliwości ustąpić z drogi jadącym pojazdom uprzywilejowanym. Dodatkowo zabrania się wyprzedzania ich na terenie zabudowanym.

Ustalenie winy w kolizji z pojazdem uprzywilejowanym wymaga zwykle licznych procedur. W pierwszej kolejności bada się, czy pojazd uprzywilejowany zachował szczególną ostrożność. Jest to podstawą do uznania, że złamanie przez niego przepisów było uzasadnione. Dużą rolę odgrywają także warunki na drodze, pogoda czy prawidłowe oznakowanie pojazdu. Analizowane są oczywiście również zachowania pozostałych uczestników kolizji, czy poruszali się zgodnie z przepisami, czy ustąpili z drogi pojazdowi uprzywilejowanemu, czy w ogóle mieli możliwość go usłyszeć i zobaczyć.  Często sięga się także po opinię biegłego sądowego z dziedziny rekonstrukcji wypadków drogowych, który jest w stanie odtworzyć możliwy przebieg zdarzeń na drodze. Ostateczne ustalenie winnego w zdarzeniu z udziałem pojazdu uprzywilejowanego wymaga więc bardzo szczegółowego zbadania wszelkich okoliczności. Co najważniejsze kierowca, który uczestniczy w kolizji z pojazdem uprzywilejowanym nie zostanie z automatu uznany winnym, jak niesłusznie sądzi wielu kierowców.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s